"A good traveler has no fixed plans...

4 maart 2009 - Sanur, Indonesië

and is not intent on arriving.”

Zo, ik heb jullie de vorige keer achtergelaten in Byron Bay en in de tussentijd is er ook weer een tijdje verstreken dus ik kan jullie weer van een klein verhaaltje voorzien! Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om in 30 graden een tijdje achter de pc te kruipen om een verhaal te schrijven en heb dan ook niet veel inspiratie maar weet dat ik het "moet" doen voordat ik dadelijk helemaal achter lig en ik zelf niet eens meer wijs word uit wat ik de afgelopen tijd eigenlijk allemaal heb gedaan... Ok, wellicht maak ik jullie nu jaloers met die 30 graden maar dat was absoluut niet mijn bedoeling :P!

Zoals jullie in mijn titel al kunnen zien zijn de plannen van een reiziger nooit zeker en kunnen die dan ook vaak wijzigen. Tijdens mijn verblijf in Australië heb ik dan ook mijn vlucht, waaronder bestemmingen en datums, meerdere malen gewijzigd. In een telefoongesprek met mijn beste vriendinnetje Nic vorige week zei ze: "Het zou niks voor mij zijn die onzekerheid en impulsieve beslissingen". Maar daarmee geeft ze aan wat mij juist typeert... niet veel vooruit plannen, maar constant aanpassen en op dingen inspelen... en daar horen dan inderdaad ook mijn impulsieve beslissingen bij ;).

Nadat ik Luc en David had achter gelaten in Byron Bay was ik met de bus in Surfers Paradise beland! Aangekomen in het hostel, samen met 3 Zweedse meiden die daarvoor fruit hadden geplukt in een afgelegen gebied in de buurt van Brisbane, kwam ik er al snel achter waar het in deze plaats om draaide: nonstop party! De meest gestelde vraag wat ik dan ook van de backpackers (meestal ergens begin 20) hoorde: Where is the nearest liquor store? Hmmm tja en nu ben ik niet vies van gezelligheid gecombineerd met een beetje alcohol, al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig na 2 glazen wijn al een bonkend hoofd heb dus wel weer wat training dadelijk nodig heb, maar om mijn reis nu avond-in en avond-uit door te brengen in een club en daar dan ook een aardig bedrag van mijn budget achter te laten... Nee dat zie ik niet zitten! Australië is niet bepaald een goedkoop land dus budget is running fast!

Surfers Paradise riep bij mij voornamelijk een Costa-del-Sol gevoel op... Jeugd van rond de 20 waarvan het lijkt alsof ze de eerste keer een avondje uit mogen! Meiden in het hostel die zich 30x omkleden voordat ze erop uitgaan, hun haren 5x stijlen op een dag en nerveus worden zodra een jongen naar hun kijkt... Nou ja, ik zal jullie verdere details besparen want denk dat jullie je inmiddels wel een beeld kunnen vormen ;)! Wat nog opviel was de hoogbouw in Surfers waardoor het ook wel 'Miami-in-ut-zoer' wordt genoemd... Maar goed 'it's called Surfers Paradise for a reason'! Na een dag op het strand begreep ik dat dan ook wel. Omringd door tientallen surfdudes en surfchicks die de hoge golven probeerden te pakken met hun plank was het dan ook niet verkeerd om hier aan mijn kleurtje te werken!

Na 3 dagen had ik er schoon genoeg van en ben ik in de bus gestapt die mij naar Brisbane zou brengen! Inmiddels had ik in Surfers een buspas gekocht die mij helemaal naar Cairns zou brengen... ik had een leuke deal kunnen maken dus op dat moment leek dat een super idee! Vanuit Cairns zou mijn vlucht vertrekken naar Bali, dit had ik tijdens mijn eerste dagen in Sydney aangepast aangezien ik in eerste instantie naar Bejing zou vliegen maar mijn visum voor China nog niet rond was! In Brisbane deelde ik een kamer met een meisje uit Eindhoven, Esther, en dit klikte meteen erg goed. We zaten wat betreft onze voorstelling van reizen helemaal op 1 lijn en heb de dagen dan ook veel met haar samen doorgebracht! Brisbane is de op 2 na grootste stad in Australië maar ligt niet aan zee... De temperatuur liep behoorlijk op de eerste dagen en ik heb dan wel een duik kunnen nemen bij 'Street Beach': een aangelegd strand en water midden in de stad! Samen met Esther ben ik ook sinds lange tijd weer naar de film geweest, Australia! Het was heerlijk om nog eens gewoon iets te doen wat thuis zo vanzelfsprekend is. Daarnaast gaf het natuurlijk ook een extra dimensie aan de film dat ik zelf nu in Australië was! Voor de rest heb ik wat sightseeing gedaan en wat rondgeslenterd in de stad!

In het hostel in Brisbane wisselde ik ervaringen uit met 2 Franse jongens die me vertelden dat ze vanuit Cairns naar Brisbane hadden moeten vliegen, i.v.m. de floods! Ze konden dus niet met een auto of bus die route afleggen! Zoals jullie wellicht ook in Nederland hebben gehoord is Australië de afgelopen tijd geteisterd geweest door verschillende natuurrampen. In het noorden de overstromingen en in het zuiden de bosbranden... De overstromingen zorgden ervoor dat een groot gedeelte van de wegen afgesloten waren en je dus al halverwege de route die ik zou doen vast zou komen te zitten! Aangezien niemand het weer kan beïnvloeden, weet je dus ook nooit wanneer de wegen weer open gaan... dat ligt puur aan de regenval! Soms gaat een weg open en binnen een paar uur sluit ie weer dus dan zit je weer vast! Dit verontrustte mij natuurlijk omdat ik natuurlijk mijn buspas naar Cairns al betaald had en dus niet zeker wist of ik deze kon gaan gebruiken! Ik besloot toch maar wat noorderlijk te gaan om het nog een beetje aan te kijken en te hopen op beter weer alhoewel de weersverwachtingen slechts regen voorspelden! Ik nam afscheid van Esther, die een 10 daagse trip door de outback ging maken, en zette koers richting Noosa!

Ik zat in Noosa in een heel gezellig hostel met leuke mensen (op 1 vervelende duitser na maar goed die vind je overal ;)) en heb me dan ook goed vermaakt! Samen met Laura (UK) gewandeld door het Noosa National Park... lekker geluierd en genoten van de natuur! In Noosa trof ik ook veel mensen die vanuit Noorden naar Zuiden reisden en mij dus meer konden vertellen over de overstromingen. Vanuit Noosa was namelijk mijn planning om Fraser Island, Whitsundays en Magnetic Island te bezoeken om vervolgens in Cairns te belanden! Ik hoorde echter dat het weer zo slecht was dat zelfs de meeste boten naar de Whitsundays niet uitvaarden en sommige reizigers waren wel 8 dagen vast komen te zitten omdat de wegen gesloten waren! Omdat ik op een bepaalde datum in Cairns moest zijn en het voor mij dus enkele risico's met zich meebracht om ergens vast te komen te zitten belde ik dan nog maar eens met de buscompany... nadat zij ook nog eens duidelijk aangaven dat ze me niet konden garanderen wanneer en óf ik uberhaupt in Cairns zou aankomen had ik besloten om terug te keren naar Brisbane. De dagen in Brisbane bestonden voornamelijk uit regen, regen en nog eens regen... afkomstig uit het noorden natuurlijk. Hier heb ik kort nagedacht over hoe nu verder... uiteindelijk heb ik mijn round-the-world ticket weer gewijzigd en vloog ik enkele dagen later van Brisbane naar Sydney!

Sydney

Voor het weer had ik echter net zo goed in Brisbane kunnen blijven want ook hier viel de regen met bakken uit de hemel! Maar ik heb me goed geamuseerd in deze stad die ik nu voor de 3e keer bezocht! Ik kan jullie wel op gaan noemen wat ik allemaal gezien heb maar dan moeten jullie er maar lekker zelf heen gaan :P! In Sydney trof ik na een aantal dagen ook Tom en Bram weer... die vanuit Alice Springs naar Sydney vlogen! Samen met hun ook weer sightseeing gedaan, zoals de standaard dingen: Botanical Gardes, Opera House, Harbour Bridge, Darling Harbour, etc...

Het hostel lag in Kings Cross, ooit de meest beruchte buurt van Sydney! De wijk staat vooral bekend om zijn uitgebreide nachtleven, drugsgebruik en prostitutie! Niet de mooiste plek om te verblijven maar door de vele overnachtingsmogelijkheden dus erg in trek bij reizigers! Wij konden dan ook een redelijk goedkoop hostel vinden dat prima in orde was! We hadden een 4 persoons dorm voor bijna de gehele periode voor onszelf. De laatste nacht werd onze rust echter verstoord door een Canadees die 's nachts met enig lawaai in een niet-nuchtere toestand zijn weg naar het bed boven Willie probeerde te vinden... wellicht was hij de ochtend erna ook niet zo blij met ons 'kabaal' ;).

Nadat ik mijn vlucht ALWEER gewijzigd had (volgen jullie het nog??) zijn Tom, Bram en ik met een huurauto richting de Blue Mountains gereden. Voor hun nog een geluk dat ik er nog was, want zij moesten als jonkies nog een extra fee betalen omdat ze onder de 25 waren! Dus ik was de chauffeur de komende dagen! Ik heb dan ook aardig wat kilometers afgelegd richting The Three Sisters... vooral de laatste dag hebben we zeker 200 km rondgereden om een Mac te vinden met én free wifi dat functioneerde én stopcontacten! Nu had ik hun al gewaarschuwd dat ik nog geen enkele Mac was tegen gekomen in Australie met stopcontacten maar goed... wie niet waagt, wie niet wint en wie niet horen wil die moet maar voelen! Ik weet zelf al niet meer in hoeveel Mac's we het hebben geprobeerd, maar het ging langzaam richting de 10. Er zat er eentje tussen die aan de eisen voldeed maar waar alleen het internet bij Willie functioneerde en bij Tom niet dus maar weer op naar de NEXT. Uiteindelijk hebben we laat in de avond de zoektocht gestaakt en de nacht weer in de auto doorgebracht! Ja zelfs ik heb wat uurtjes kunnen slapen in de auto... de wonderen zijn de wereld dus nog niet uit :D!

Naast mijn bioscoop-bezoekje in Brisbane heb ik dit aantal in Australie nog wat opgeschroefd... Zo zijn we in Sydney naar Slumdog Millionaire geweest en hebben we in de Blue Mountains in the Edge Cinema op giant screen naar The International gekeken!

Eenmaal terug in Sydney kwam er dan ook een eind aan mijn tijd in Australië. Tom en Bram gingen op surfcamp maar het was super voor mij om nog een paar dagen met hun door te brengen! Samen reizen brengt mij toch meer plezier dan alleen... wat is nu mooier dan samen met vrienden de tijd van je leven te hebben! En nadat ik alweer afscheid van hun had genomen, Bram die ik weer in Nederland zie en Tommie die ik weer in Singapore zal zien, stapte ik in het vliegtuig naar Bali!

Australië... het land waar de roots van mijn moeder liggen, land met natuurrampen waardoor mijn reis in de war werd geschopt... Ik had hele andere verwachtingen en vind het jammer dat ik me er niet helemaal happy voelde! Ik was mezelf constant aan het zoeken en hoewel ik er een leuke tijd heb gehad kan ik niet zeggen dat het land me erg kon boeien! Misschien dat het in een reis in combinatie met Zuid-Amerika gewoon niet aan te raden is en dat het voor mij erg wennen was om na 4 maanden samen te hebben gereisd alles alleen te doen... Anyway ik kan het op dit moment nog niet goed benoemen. Het heeft in ieder geval niet de uitwerking op mij gehad zoals ik had verwacht! Maar goed... doordat ik Fraser, Whitsundays, etc heb gemist heb ik wel een hele goede reden om nog eens terug te komen! De westkust en het noorden zou ik nog graag willen ontdekken... dus ik heb in de toekomst nog wel een appeltje te schillen met dit land, bloody oath!!!

Inmiddels zit ik in Bali en ben ik aan het aftellen totdat Raquel hier voet aan land zet... nog maar 2 nachtjes slapen!

Next time meer over Indonesië waar ik me zoooooo veel beter voel! It's time to go now...

X uit Bali

P.S. Foto's volgen nog... voor volledige foto's van Nieuw-Zeeland check mijn hyves!

1. Rick Habets:
    He stinkerd....

Raquellie zal wel in het vliegtuig zitten he...
    Have fun in indonesie... en tot snel

X Ricky
  2. Raquel:
    4 maart 2009
    Whieeeheee mn backpacks staan al klaar. I'm ready to go to Bali.... nog ff dagje werken en off I go 2morrow...
    Ik zie je vrijdag chica!!

xx xx
  3. Nic:
    4 maart 2009
    Missus... Ut geit neet lang mie doere en dan kinse allein nog mer dinger mit dien vrun doon! Of dat noe zoe leuk is... ;)

Was gisteren naar antwerpen geweest, naar concert van AC?DC, was vet, vooral omdat t afgelast was... AAAAAAAAAH. Hahahah...

XX
  4. Edith:
    Hey Saar,

..ben absoluut niet jaloers dat je nu 30 graden hebt!! Na enige tegenslagen en al die regen, verdien je dat...
    Fijn om te horen dat je je nu weer zooo veel beter voelt! Geniet ervan.

Veel liefs, Edith

ps wat betreft de "alcohol training", maak je niet druk; als je weer terugbent, reserveer ik bij Tijuana en ik ben BOB, ok?
  5. Stellina:
    5 maart 2009
    Heyy Lieve Saar!

Sorry dat ik weer eens zo laat ben met reageren,maar je kent me ondertussen wel. Heb net de laatste 3 verhalen van je zitten lezen en ben weer zoals gewoonlijk weer helemaal onder de indruk. Hoop alleen dat je je nu wat beter voelt, maar kan me voorstellen dat deb tijd dat je alleen was het niet prettig was. Moet er niet aan denken.
    Ik ben vorige week naar Oostenrijk geweest skiën, was ook te gek dus volgend jaar maar met me mee gaan he!
    Ik probeer je anders nog te bellen, dan kunnen we beter met elkaar spreken en lijkt me leuk om je weer eens te horen.

Heel veel plezier en geluk in Indonesië en tot gauw....nog maar een paar weekjes en dan ben je er weer! Geniet er nog maar van want hier is het alleen maar stress en ellende;-)

xxxxxxxxxxx Lina!
  6. Nic K.:
    5 maart 2009
    Heey Sjatz,

Dat is idd justement, niets voor mij maar helemaal op dien lijfke geschreevev ;)!

Enjoy deze laatste weken / maand, want voordat je het beseft is het alweer om en zit je hier weer in dit saaie landje met ons.

Dikke poen

Nic
  7. Willie:
    Hey Saar,

Hoorde van Tom al dat het super is op Bali, cool om te horen! Nog proficiat met je PADI.
    Ik ben vandaag begonnen met de Diving Course. Heb nu ff pauze en dan het zwembad in...
    Nog ff snel Subway eten nu. :D

Kusjes willie
  8. annn:
    6 maart 2009
    Uhhmm geen inspiratie???? hahaha;)!!
    Blij dat je in indoland weer je draai gevonden hebt! En die 30 graden, heeeeeeeeeeerlijk!! Hier regent het zoals gewoonlijk. Dus geniet er maar lekker van!!
    Slum dog miljonair is een sjunne film wah! Ik zeg nog zo`n 37 nachtjes slapen en dan hoop ik je zo ongeveer weer een real life mega dikke knuffel te kunnen geven!! Ik denk aan je!!
    Dikke kus
    ann
  9. Herbert:
    Hoi Sarah,
    jou verhalen zijn ondanks jou gebrek aan inspiratie, nog steeds boeiend.
    Ik zou niet treuren om Bejing , we hebben er een tussenlanding gehad en er 8 uurtjes van mogen balen.
    Heel rare mensen en erg onbeschoft, dit zal ook wel de reden zijn dat ze tegenwoordig,Bejing, en niet meer Peking zeggen, anders zou er niemand meer naartoe willen.
    Geniet van de verblijvende tijd en we zijn blij als je weer thuis bent.

Grtjs, Herb
  10. Angelique:
    Hey Sarah,

Weer een mooi verhaal wat je geschreven hebt. Geniet nog even lekker daar in Azie. Ik heb begrepen dat je nog maar enkele weken te gaan hebt. Neem in ieder geval wat zon mee hier naartoe ;)

xx Ang.
  11. Tom G:
    8 maart 2009
    Ik heb het in 2x gedaan, maar heb het allemaal gelezen!
    Nog maar 2,5 weekje en dan zie ik je weer in Singapore. Als ik dan nog niet bankroet ben... damn OZ!!!!!

Anyway huisje is perfect, alleen geen internet!

Doei...x